3 עצות זהב לטיפול בבעיות עיכול ובגזים

זה לא נעים, אבל קורה לכולנו: מה גורם לקשיים בעיכול ולעצירויות, ואיך ניתן לצמצם אותם? המומחים של סופר-פארם מסבירים וממליצים

חלקנו סובלים מהם לעתים רחוקות, אחרים חיים איתם כמעט באופן קבוע. אבל למה הם מתחילים, ואיך ניתן לנסות ולצמצם את אי-הנוחות שהם גורמים? אסנת בוברוב, הדיאטנית של לייף ברשת סופר-פארם ומיטל אלנקוה, רוקחת אחראית ומנהלת סניף רמת ישי ברשת, נרתמות לעזרה ומסבירות שהדרך של אנשים בריאים לחיים משוחררים מגזים ומתחושת אי נוחות במערכת העיכול מתחילים בשינויים בהרגלי החיים, ובמידת הצורך לאחר התייעצות רפואית, בשילוב של תוספי תזונה מתאימים.

בוברוב מציינת כי תזונה לא מאוזנת, אוכל מעובד ונטול סיבים תזונתיים, אורח החיים הלחוץ והעמוס האופייני לעידן המודרני, והעובדה שרבים מאיתנו יושבים רוב שעות היום – עלולים לייצר בעיות בעיכול ועצירויות גם אצל אנשים בריאים.

גורמים נוספים היכולים לעודד בעיות עיכול ועצירויות הן מחלות רקע שונות או הריון בנוסף, עם הגיל, פוחתת הפרשת חומצת הקיבה וכמות האנזימים שאחראים לפירוק יעיל של המזון, מה שעלול להוביל להיווצרות קשיי עיכול ועצירויות. גם פלורה לא מאוזנת של חיידקים טובים, החשובים לתהליכי פירוק ולספיגה במעיים, עשויה אף היא להשפיע. בנוסף - לתרופות שונות יש תופעות לוואי שעלולות לגרום לבעיות עיכול ועצירויות. 

זה לא נעים, אבל קורה לכולנו: מה גורם לקשיים בעיכול ולעצירויות, ואיך ניתן לצמצם אותם? המומחים של סופר-פארם מסבירים וממליצים

איך מקלים על בעיות עיכול?

1. תזונה נכונה ופעילות גופנית: כדי להקל על עצירויות וקשיים בעיכול צריך להקפיד על תנועתיות של המעי. תנועתיות זו מושגת על ידי פעילות גופנית ותזונה הכוללת מספיק סיבים תזונתיים ונוזלים. לאנשים שלא אוכלים מספיק פירות, ירקות ודגנים, העשירים בסיבים תזונתיים, ניתן להוסיף סיבים באופן מלאכותי. את התוסף ניתן לצרוך באבקה או בכמוסות, והוא תורם לתחושת שובע וליציאות מסודרות ולא קשות.

אלנקוה מוסיפה כי כאשר נוטלים סיבים התוצאות אינן מידיות, ויש להתאזר בסבלנות כי לעיתים השינוי מורגש רק לאחר מספר ימים. כמו כן היא מציינת כי כאשר נוטלים סיבים חשוב מאוד להקפיד על שתייה מרובה - אחרת התוצאה עלולה להיות הפוכה מהרצוי ולגרום לעצירות. לרוב נוטלים את הסיבים פעם-פעמיים ביום עם 2 כוסות מים.

2. לא להתאפק: אורח החיים העמוס והלחוץ גורם לאנשים מסוימים להימנע מהליכה לשירותים במשך שעות רבות. בוברוב מציינת כי הימנעות זו עלולה לייצר בהמשך בעיות עיכול ועצירויות, ולכן חשוב להקפיד ללכת לשירותים כאשר יש צורך, ולא להתאפק. הורים – אל תגידו לילד "תתאפק עד הבית". חנכו אותם כיצד ללכת לשירותים ולשמור על היגיינה גם במקומות ציבוריים מגיל צעיר.

3. לשקול נטילת פרוביוטיקה ואנזימי עיכול: מחקרים מצביעים על כך שיש קשר בין מחסור בחיידקים ידידותיים ובין בעיות עיכול שונות כגון עצירות, שלשולים, נפיחות, גזים ועוד. פרוביוטיקה נחשבת כמסייעת לפעילות תקינה של מערכת העיכול, לספיגה, לייצור אנזימים וויטמינים.

גם תוספת של אנזימי עיכול עשויה לסייע במקרים של קשיי עיכול. אנזימים אלו מסייעים בעיכול חלבונים, פחמימות ושומנים ומקלים על תופעות של עצירות, נפיחות וגזים.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.