איך יודעים שהגוף זקוק לוויטמינים?

אם אתם צמחונים, מעשנים, לוקחים אנטיביוטיקה או לא אוכלים מספיק פירות וירקות, ייתכן שחסרים לכם ויטמינים חיוניים. איך מחזירים לגוף את הנדרש? מומחי סופר-פארם ממליצים לערוך בדיקות דם, להקפיד על תזונה מגוונת ולחזק את הגוף במידת הצורך

תזונה לא מאוזנת, לחץ, מיעוט בפעילות גופנית ובמיוחד השילוב של שלושתם יכולים לגרום גם לאנשים בריאים בדרך כלל לחוש חלשים ועייפים. תוספי התזונה והוויטמינים השונים יכולים לסייע במזעור הנזקים, אבל איך נדע אם אנחנו אכן זקוקים להם? שירלי קטרון, תזונאית ורוקחת ברשת סופר-פארם, עוזרת לאבחן ולהצביע על מצבים בהם עשויה להידרש השלמה. בכל מקרה, הקפידו להתייעץ באופן אישי עם רוקח או רופא לפני נטילת תוספי תזונה.

עשו בדיקות דם: 

גם אם אתם אוכלים מאוזן למיטב ידיעתכם, עדיין לא בטוח שגופכם מקבל את כל מה שהוא זקוק לו  ממגוון סיבות, למשל קושי בספיגת ויטמינים. ניתן לבדוק חלק מהחוסרים על ידי בדיקות דם שגרתיות – כמו ברזל, B12 וויטמין D.

היו ערניים לתסמינים פיזיים ונפשיים: 

עייפות, כאב ראש וחוסר תיאבון יכולים להצביע על אנמיה - מחסור בברזל, מחסור בחומצה פולית, ו/או מחסור בוויטמין B12. מתח ולחץ יכולים לנבוע ממחסור בוויטמיני B; מחסור במגנזיום עלול לגרום לכאבי שרירים והתכווצויות, נשירת שיער יכולה להעיד על חוסר באבץ.

לשקול נטילת מולטי ויטמין:

מולטי ויטמין מעניק השלמה של רוב הוויטמינים והמינרלים החיוניים לגוף, וניתן ליטול אותו באופן קבוע, תוך השלמות נקודתיות אם נוצר מחסור ספציפי.

בהריון? הקפידי יותר:

נשים בתקופת ההיריון וההנקה חשופות יותר לחוסרים בוויטמינים, ולכן מומלץ להיות במעקב ולוודא שהגוף מקבל את כל מה שהוא זקוק לו.

נוטלת גלולת? שקלי להוסיף חומצה פולית

גם בעת נטילת גלולות עלולים להיווצר חוסרים של ויטמינים ומינרלים שונים ביניהם ויטמין B2, B12 וחומצה פולית.

סידן מהרגע הראשון: 

ילדים בתקופת הגדילה זקוקים לפעמים להשלמות של ויטמינים ומינרלים בהתאם להרגלי בתזונה שלהם. החוסרים מהם עלולים לסבול ילדים הם בסידן, ברזל, ויטמין C ועוד. 

אם אתם צמחונים, מעשנים, לוקחים אנטיביוטיקה או לא אוכלים מספיק פירות וירקות, ייתכן שחסרים לכם ויטמינים חיוניים. איך מחזירים לגוף את הנדרש? מומחי סופר-פארם ממליצים לערוך בדיקות דם, להקפיד על תזונה מגוונת ולחזק את הגוף במידת הצורך

חזקו את הגוף המבוגר: 

בקרב קשישים מתגלים לא מעט חוסרים דווקא בשנים בהן הגוף זקוק לתמיכה ולתגבור, כמו למשל מחסור בברזל, B12 ועוד.

נוטלים אנטיוביוטיקה? שלבו פרוביוטיקה

טיפול אנטיביוטי עשוי לפגוע גם בחיידקים הטובים במערכת העיכול ולגרום לכאבי בטן, ואף לפגוע בחיידקים הטובים בנרתיק - מה שעלול לייצר זיהום פטרייתי בקרב נשים. בזמן נטילת אנטיביוטיקה מומלץ לשלב נטילת פרוביוטיקה שתסייע לחיידקים הטובים בפעולתם. יש להפריד את נטילת התוסף מנטילת האנטיביוטיקה.

מעשנים – צמצמו נזקים: 

לאוכלוסיית המעשנים מומלץ במיוחד להיעזר בנוגדי חמצון כמו ויטמין E C וקואנזים Q10 בניסיון למזער במידת מה את נזקי העישון.

הקפידו על תזונה מגוונת ונכונה: 

כדי להימנע ממחסור של ויטמינים או מינרלים בגוף חשוב, כמובן, להקפיד על תזונה נכונה. תזונה מיוחדת כמו צמחונות או טבעונות עלולה לייצר חסכים מסוימים בגוף. לטבעונים מומלץ במיוחד להיות במעקב ולהיעזר במידת הצורך בתוספים להשלמות המתבקשות.

מלבד חומצה פולית לנשים הרות, לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.