מה הקשר בין ריצה למגנזיום?

התחלת לרוץ, לרכוב על אופניים או כל פעילות אירובית אחרת? רוקח סופר-פארם מסביר אילו ויטמינים חייבים להכיר כדי לעמוד באתגר הפיזי

לפעילות ספורטיבית יתרונות רבים וברורים, אך לצד ההקפדה על שגרת אימונים קבועה יש להקפיד כי הגוף יקבל את התמיכה לה הוא דרוש – כדי לעמוד באתגר הפיזי.

רפי פרחי, רוקח בכיר בסופר-פארם, מנהל מעבדת פרופשונל להכנות רוקחיות וספורטאי בפני עצמו, מציין כי לצד ההקפדה על שינה טובה, מערך אימונים מאוזן המותאם אישית ותזונה מגוונת, יש לשקול גם נטילת תוספי תזונה, בעיקר לנוכח העובדה כי רובנו לא משלימים את כל החוסרים באמצעות אכילה נכונה, איטית (המסייעת בעיכול מלא) ומאוזנת.

לדברי פרחי, התוספים המומלצים לספורטאים מיועדים למי שמבצעים פעילות גופנית על בסיס קבוע של 3-4 פעמים בשבוע. איזה סוג של פעילות? בעיקר אירובית: אופניים, שחייה, ריצה, גלישה, משחקי כדור למיניהם וכדומה. תוספים אלו חשובים על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בספורטאים המבצעים פעילות רציפה ועצימה לאורך תקופה או כנגד מטרות. לדוגמה - מי שמתאמן לריצת 10 ק"מ בעוד חודשיים, טריאתלון, תחרויות של איש ברזל ועוד.

בנוסף מדגיש פרחי כי כל מי שעוסק בספורט מומלץ כי יערוך בדיקת מאמץ (ארגומטריה) פעם בשנה לוודא שפעילות הלב, לחץ הדם והכושר הגופני תקינים – ללא הפרעות קצב או דופק לא תקין.

 כל מי שעוסק בספורט מומלץ כי יערוך בדיקת מאמץ (ארגומטריה) פעם בשנה לוודא שפעילות הלב, לחץ הדם והכושר הגופני תקינים

הנה שבעה ויטמינים ומינרלים שיסייעו בשמירה נכונה על גופם של הספורטאים:

1. מולטי ויטמין ומינרל: מולטי ויטמין ומינרל, כמו קוואנטום ספורט של לייף, כולל ויטמינים המסייעים לשמירה על הגוף, בעיקר על גופם של ספורטאים. בנוסף, בעת האימונים רקמות בגוף מאבדים מינרלים רבים ולכן מומלץ להוסיף מולטי ויטמין ומינרל לצריכה היומית. המינון המומלץ הוא טבליה אחת ביום.

2. אומגה 3: לאומגה 3 יתרונות רבים, והיא מומלצת מאוד למי שעוסק בפעילות גופנית. בין יתרונותיה: מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, מסייעת לפעילות תקינה של המערכת הקרדיווסקולרית, תורמת לאיזון רמות השומנים ומסייעת להפחתת רמת הכולסטרול הרע.

3. ויטמין C: נחשב לאחד האנטיאוקסידנטים החשובים במערכת המימית בגופינו. רדיקלים חופשיים נחשבים לכאלו שגורמים לבעיות בריאותיות רבות, וויטמין C מסייע לנטרל אותם בגוף.

4. ויטמין E: ויטמין E מסייע בנטרול האוקסידנטים במערכת השומנית בגופנו. ויטמין זה תורם לבריאות העור, מסייע בחיזוק השיער, מסייע בדילול השומנים בדם ותורם לפעילות תקינה של המערכת הקרדיווסקולרית.

5. קומפלקס B: קומפלקס של כל ויטמיני ה-B, על מרכיביו השונים, מסייע בתהליכי חילוף החומרים בגוף, ותורם לאיזון רמות ההמוגלובין בגוף 

6. קואנזים Q10: מסייע לפעילות תקינה של המערכת הקרדיווסקולרית, ההכרחית במיוחד עבור מי שעוסקים בספורט. בנוסף, קואנזים 10Q מסייע בנטרול רדיקלים חופשיים ברקמות רבות בגוף, ומסייע ליצירת אנרגיה בתאים.

7. מגנזיום: מגנזיום הוא אחד המינרלים החשובים לגוף האדם ולספורטאים בפרט. המגנזיום משתתף בתהליך חילוף החומרים בכל הרקמות, מסייע לפעילות תקינה של המערכת הקרדיווסקולרית ולפעילות מערכת החיסון, מפחית התכווצויות בזמן פעילות גופנית ותורם למבנה השלד.

בכל מקרה, מציין פרחי, מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח לגבי שילוב תוספים בתזונה והמינון המומלץ לכל סוג של פעילות ספורטיבית.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.