לנצח את העייפות בדרכים טבעיות

מרגישים עייפים לאורך היום? בדקו שלא חסרי לכם ברזל, ויטמין B12 או חומצה פולית. מומחי סופר-פארם מציעים טיפים שיעזרו למלא מצברים
(מאת יוליה פריליק; פורסם במקור ב-onlife)
 
כמבוגרים בעולם המערבי, המגדלים ילדים ומתחזקים קריירה, זוגיות ומשק בית, רובנו מסתובבים רוב היום בתחושת עייפות – הרי מי לא היה שמח להניח את הראש לשינה נחמדה בצהריים או לקום יקיצה טבעית מדי בוקר? עם זאת, כמעט כולנו חשים מדי פעם עייפות קיצונית, שלפעמים אפילו לא תלויה בנסיבות אובייקטיביות, כמו מיעוט בשעות שינה או פעילות פיזית אינטנסיבית.  
 
שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת בסופר-פארם, מסבירה ראשית מה יכולות להיות הסיבות לעייפות כזו: "עייפות כללית לא מוסברת ופתאומית מצריכה פנייה לרופא. הרופא יפנה אתכם לבדיקות דם כדי לבדוק אם יש לכם אנמיה, דהיינו מחסור בוויטמין B12 , בברזל או בחומצה פולית (או ביותר מאחד מהם)", מסבירה קטרון, "מחסור של אחד או יותר מהם יוביל לעייפות, תחושה של חוסר אנרגיה, קושי בריכוז, כאבי ראש וחולשה כללית".
ניתן למצוא תוספי ברזל של מגוון חבורת דוגמת: פלורדיקס המגיע בנוזל ומכיל ומכיל גם ויטמינים מסוג בי וסי, טננבלוט ברזל נוזלי ובטבליות לעיסה, ברזל קל של לייף, ברזל רך של אלטמן וברזל עדין של סולגאר
כמו גם תוספי  B12 לדוגמא: סולגאר מציצה מתחת ללשון , לייף למציצה בתוספת חומצה פולית , אלטמן  מתילקובאלמין בתרסיס להתזה לפה.
 
 
 
קטרון מונה עוד סיבות אפשריות למצב של עייפות: שינה שאינה מספקת, תזונה לקויה הכוללת ארוחות לא מאוזנות וצריכה מוגברת של ג'אנק פוד, אי התחשבות בשעון הביולוגי, היעדר פעילות גופנית, סביבת שינה והירגעות מטרידות, צריכה מוגברת של קפאין, סטרס ובעיות בריאותיות שאינן אנמיה (כמו בעיה בפעילות של בלוטת התריס או מחלת היאפים). 
 
איך ממלאים את המצברים?
 
לפני שאתם מתייאשים ונכנעים למצב של אנרגיה מדולדלת, הנה כמה עצות מועילות שמנדבת קטרון: 
במקרה של אנמיה: אם בדיקות הדם העלו שיש מחסור בברזל, ויטמין B12 או חומצה פולית (או יותר מאחד), מומלץ להתייעץ עם רופא ולשקול ליטול תוסף תזונה במשך שלושה חודשים ואז לשוב ולערוך בדיקות דם חוזרות. ובכלל, לשים לב אם יש שיפור בהרגשה עוד לפני שחלפו שלושה חודשים של נטילת התוסף. אם אכן הרמות עלו בתום שלושה חודשים, לא להפסיק ליטול אלא לרדת למינון של פעמיים בשבוע כדי לתחזק את הרמות המאוזנות. במקביל צריך, כמובן, לשלב תזונה עשירה בברזל, ויטמין B12 וחומצה פולית, דרך מאכלים כמו ברוקלי, אפונה, חסה ושאר ירוקים, עדשים, בננות וטחינה. 
 
קטרון מוסיפה כמה טיפים לגבי ספיגת התוספים:
 
1. B12 עדיף לצרוך בכדורי מציצה, כך זה נספג מהר יותר ועוקף את מערכת העיכול.
2. לא כדאי ברזל יחד עם מוצרי חלב או עם קפאין. אמנם זה לא מזיק, אולם הספיגה לא תהיה יעילה. גם לא כדאי ליטול ברזל יחד עם אבץ, סידן או מגנזיום – משום שהם סותרים זה את השפעתו של זה. במקרה של הופעת רגישות בבטן המלווה בכאבי בטן או בעצירות /שלשולים, אפשר לעבור לברזל טבעי (המכונה ברזל עדין או ברזל רך), אמנם המינון מופחת, אך לא צפויות תופעות לוואי.
3. חומצה פולית כדאי ליטול מיד אחרי האוכל ובכל מקרה לשים לב שהמינון מספק, שכן רוב התכשירים שעל המדפים מכילים מינון נמוך יחסית כיוון שהם מיועדים לנשים הרות.
 
לשפץ את השינה:
 
נכון שתמיד אפשר להגיד "לכו לישון", אבל זה לא באמת עוזר. אחרי הכל, מי לא היה ישן עוד אם הוא היה יכול להרשות לעצמו? עם זאת, יש בכל זאת כמה שיפורים באורח החיים שיעזרו להפוך את השינה לאיכותית יותר, ואי לכך ליותר אפקטיבית. ראשית, נסו להקפיד על לפחות שש שעות שינה רציפה. שינה היא חלק בלתי נפרד מאורח חיים בריא ומאוזן, ומחסור בשינה או שינה שאינה איכותית משפיע על מערכות רבות בגוף ואף מוביל להשמנת יתר, בעיות ריכוז, מצבי רוח משתנים, עצבנות וכדומה. תחליטו, למשל, שלפחות פעמיים-שלוש בשבוע אתם הולכים לישון מוקדם יותר; אמצו פעילות גופנית סדירה, התורמת לשינה טובה יותר (בתנאי שלא מתאמנים סמוך לשעת השינה, אז משיגים תוצאה הפוכה של ערנות יתר, בעקבות האדרנלין המציף את הגוף); ונסו לחיות בהתאם לשעון הביולוגי - זה לא אומר שצריך ללכת לישון כשהשמש שוקעת, אולם כדאי בכל זאת לנסות להוריד הילוך בשעות החשיכה. להקפיד על פעילות מתונה, בלי הרבה רעש, בלי תאורה עמוסה, בלי מסכים מרצדים. אפשר להרגיע את הגוף ואת הראש בעזרת מקלחת חמה, מוזיקה מרגיעה, ספר טוב וכדומה. 
 
 
לשפר את התזונה:
 
ידוע לכולם שתזונה לקויה משפיעה בכל המישורים, אולם לא תאמינו כמה שג'אנק פוד גוזל מכם אנרגיה. על פי קטרון, אוכל מעובד, מלא בסוכרים, מלחים ושומן מזיק לכל המערכות בגוף ומכביד על הגוף. העדיפו תזונה קלילה, מבוססת על ירקות, פירות, פחמימות מורכבות, דגנים וקטניות. ובכלל, כדאי לבחור בארוחות קלות. "ארוחה כבדה גורמת לכך שרוב הדם זורם לקיבה לפירוק המזון. אין בעיה לאכול פרי, חטיף אנרגיה או שוקולד ברגע של משבר אנרגיה, אולם קחו בחשבון שהם יעניקו לכם אנרגיה זמינה לזמן קצר ואחר כך תחושו שוב ירידה", היא מסבירה. "שימו לב שלקפאין יש אמנם תכונות מעוררות, אולם לא מומלץ לצרוך יותר משלוש מנות ביום, ובייחוד לא קרוב לשעת השינה". בנוסף, ממליצה קטרון לשים לב שיש גם תרופות שהן מעוררות, "לעתים אפילו מולטי ויטמין עלול לגרום לעוררות יתר, לכן לא כדאי ליטול סמוך לשעת השינה". 
 
לשקול להוסיף תוספים:
 
יש תוספי תזונה על המדפים המועילים בהעלאת האנרגיה. לדברי קטרון, ג'ינסנג, למשל, מעניק תחושה של ערנות לאורך זמן כיוון שיש לו תכונות מעוררות. עם זאת, הוא עלול לעלות את לחץ הדם, ומי שסובל מכך צריך להיוועץ ברופא; גי'נקו בילובה מסייע בהגברת זרימת הדם בגוף ועוזר בזיכרון ובלמידה; אומגה 3 עוזרת לריכוז, מצבי רוח מאוזנים, זיכרון וחשיבה. "בנוסף, יש גם מרגיעים על בסיס טבעי כמו רסקיו, איזי דיי, איזי נייט, רגיעון וכדומה, שמסייעים במצבי סטרס, מצב מוכר לרבים בעולם התובעני שבו אנחנו חיים".
 
צמאים לשינה?
 
יש גם צמחים אותם אפשר לשתות כחליטות תה, המסייעים בהרגעת הגוף ובהשבת האנרגיה. בין אלו בולטים פסיפלורה ומליסה.  
 
ולא פחות חשובה מאלו, היא ההמלצה להפוך את החדר שלכם ל"מקדש של שינה". כלומר, להוציא ממנו את המסכים (כן, כדאי גם את הטלוויזיה והטלפון הנייד), להימנע מלהכניס חומרים הקשורים לעבודה, כמו דוחות או מיילים שאתם צריכים לעבור עליהם, להחשיך את החדר עד כמה שניתן ולקוות שהילדים לא יעירו אתכם באמצע הלילה. חלומות פז. 
 
לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.