סובלים מכאב ראש? בדקו מחסור בוויטמינים

האם מחסור בוויטמינים ובמינרלים יכול לגרום לכאבי ראש, באילו דרכים נוספות ניתן לטפל בכאב ומתי יש לפנות לרופא? המדריך להקלה

מאת: סיגל פאר, פורסם במקור: סלונה

אמנם לא כולם הולכים לרופא בגלל כאבי ראש, אך עדיין מדובר בסיבה שכיחה יחסית לפנייה לרופא המשפחה. למעשה, כמעט כל אדם סובל מכאב ראש באיזשהו שלב בחייו, אולם חשוב להתייחס אליו, לשים לב לאופי הכאב ולעוצמתו ולהכיר את מקורו.

לרוב, כאבי ראש קשורים להרגלי החיים שלנו, לתזונה שלנו ולמצבנו הנפשי. איריס מעין כהן, מנהלת ורוקחת אחראית בסניף האר”י נתניה של סופר-פארם, מסבירה כי כאבי ראש נובעים מסיבות שונות, כאשר אחת מאלו שאינן מוכרות יחסית היא מחסור בוויטמינים ומינרלים.

ויטמינים ומינרלים מהווים חלק חיוני ובלתי נפרד מהתהליכים שונים של בניית הגוף ותפקודו, והם אחראים במידה רבה על האיזון בגוף. “ויטמינים ומינרלים משתתפים בתהליכים של חילוף חומרים, תהליכים של ייצור אנרגיה בגוף  ומסייעים בשמירה על תקינות הרקמות . חלקם נוגדי חימצון ועוזרים להשלים את מה שחסר לגוף בגלל אורח חיים תובעני כזה או אחר”, מסבירה כהן.

ישנם ויטמינים ומינרלים שמחסור בהם עשוי להתקשר לכאבי ראש. דוגמה אחת לכך הם קבוצת ויטמיני B. ויטמיני B מסייעים, בין היתר, בכל הקשור לתפקוד תקין של מערכת העצבים. “חוסר בוויטמין B3, למשל, עלול לגרום לכאבי ראש ובעיות זיכרון”, מסבירה כהן. בין המזונות העשירים ב-B3, ניתן למנות שומשום, דגנים מלאים, אגוזים, קטניות, נבטים, בשר, ביצים ומוצרי חלב.

דוגמה נוספת לוויטמין שמחסור בו עלול לגרום לכאבי ראש הוא ויטמין B12. ויטמין זה משפיע, בין היתר, על תהליך הגדילה, על מערכת העצבים ועל הולכת החמצן בגוף . לכן, מסבירה כהן, מחסור בו עלול לעורר תופעות כמו, רעד נמלול, וכאבי ראש: “היעדר 12B גורם לתחושות של עייפות וחוסר אנרגיה, שעלולים להוביל לכאבי ראש וגם לסחרחורת ולראיה מטושטשת”. ויטמין B12 ניתן למצוא בעיקר בבשר בקר או בכבד עוף, בדגים, ביצים ובמוצרי חלב.

גם למחסור במינרלים עשויה להיות השפעה על כאבי הראש שלנו. כך, למשל, מגנזיום נחשב כמסייע בהפחתת כאבי ראש . “מגנזיום מסייע באיזון של לחץ הדם, הוא מרפה שרירים וכלי דם מכווצים, ולכן יש לו אפקט של הפגת מתח, שמשפיע גם על כאבי ראש ומיגרנות שנגרמים כתוצאה מבעיות לחץ דם”, אומרת כהן. מגנזיום ניתן למצוא בבשר, דגים, מוצרי חלב וכן בירקות עליים ירוקים, דגנים מלאים (בקליפה), קטניות, אגוזים, שקדים, בננה ואפילו בשוקולד מריר.

לאלו מאיתנו שמקיימים אורח חיים צמחוני, מעשנים, לוקחים אנטיביוטיקה או לא אוכלים מספיק פירות וירקות, כדאי ללכת לרופא ולהיבדק, שכן ייתכן שאתם סובלים ממחסור בוויטמינים חיוניים, שעשויים לגרום לכאבי הראש.

 עוד 4 דרכי טיפול בכאבי ראש:

1. הימנעות ממזונות שמגבירים את כאב הראש

“כשמדובר בכאב ראש כרוני, יש סוגי מזון שמחמירים את המצב”, אומרת כהן, “למשל, גבינה צהובה, שוקולד, קפה, יין אדום, ואפילו מונוסודיום גלוטמאט שמוסיפים לחלק מהאוכל האסיאתי או לחטיפים ונקניקים”. בנוסף, שתו יותר מים.

2. אימוץ אורח חיים פעיל ורגוע

“יש המון שינויים בהרגלי חיים שיכולים לעזור במניעת כאב ראש, עוד לפני שמגיעים לשלב הטיפול”, אומרת ד”ר טניה קרדש, רופאת משפחה וסגנית המנהל הרפואי במחוז ירושלים והשפלה במכבי שירותי בריאות. “הופעת כאבי ראש פחות שכיחה אצל אנשים שיודעים להתמודד עם לחץ בחיים, או אצל מי שמקפיד על שמונה שעות שינה, אכילה מסודרת ופעילות גופנית”.

3. נטילת משככי כאבים ללא מרשם

ניתן להשתמש במשככי כאבים מסוגים שונים, על פי הוראות השימוש ותוך התייעצות עם הרופא המטפל או הרוקח במקום.

4. חיזוק שרירי הצוואר והכתפיים

“כאבי ראש יכולים לנבוע מלחץ בשרירי הכתף והצוואר, כך שחיזוק שלהם יכול לסייע”, מוסיפה ד”ר קרדש.

 מתי צריך לפנות לרופא בגלל כאב ראש?

לפי ד”ר טניה קרדש, מומלץ לפנות לרופא אם כאב הראש התחיל באופן פתאומי ומחמיר עם הזמן, במיוחד אצל אנשים מעל גיל 50. “אם מישהו מתחיל לסבול מכאב ראש שחדש לו, ושהמשיך מעבר לשלושה ימים – הוא צריך להתייעץ עם רופא. גם אם מדובר בעוצמת כאב שגבוהה ומקשה על תפקוד יומיומי או מגבילה בפעילות, יש לפנות לרופא. חשוב לציין כי ישנם מצבים מסוימים בהם אנו מייעצים לבוא בכל מקרה, למשל, לאחר פגיעת ראש או במקרה של סימפטומים כמו בלבול, בעיות בדיבור, הקאות, אודם בעיניים, טשטוש ראייה או כאבים בעין, וכן לאנשים עם בעיה במערכת החיסונית”.

וכהן מסכמת: “חשוב לאבחן את הגורם לכאב ראש, בייחוד אם מדובר בכאב שאינו חד פעמי או בכאב שאינו רגיל בעוצמתו”.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.