גיל המעבר: איך להקל על תופעות הלוואי?

גלי חום, כאבי ראש ומצב רוח ירוד: סובלת מתופעות הלוואי של הפסקת המחזור החודשי? רוקחות סופר-פארם מסבירות ומייעצות איך להתמודד

גיל המעבר בקרב נשים, התקופה שבה נפסק המחזור החודשי, מלווה בתופעות רבות שעוצמתן שונה מאישה לאישה. נשים רבות מדווחות על מצב רוח ירוד, גלי חום, כאבי ראש, שינה לא סדירה, מחזור לא סדיר, עצבנות, הזעה מוגברת, יובש וגינלי ועוד תופעות המפריעות לאורח החיים התקין.

איריס כהן ומיטל אלנקוה, רוקחות בכירות ומנהלות סניפי סופר-פארם מסבירות אילו תוספי מזון וויטמינים עשויים לסייע בהקלה וממליצות בכל מקרה לפנות לרופא נשים להתייעצות וליווי ולהתייעץ גם עם הרוקח:

1. שמן נר הלילה: שמן המופק מזרעי צמח נר הלילה ומהווה מקור טבעי לחומצת שומן GLA מסוג אומגה 6 המסייעות בתהליכי ייצור הורמונים, לבניית קרומי התאים ולשמירה על גמישותם. לצמח זה מיוחסות סגולות להקלה בתסמיני גיל המעבר וכן שמירה על מראה עור בריא וצעיר. המינון המומלץ משתנה מיצרן ליצרן.

2. קוהוש שחור: צמח שמיוחסת לו השפעה אסטרוגנית עדינה המיטיבה עם המערכת ההורמונאלית הנשית ומקלה על תופעות פיזיולוגיות ונפשיות האופייניות לגיל המעבר. המינון הוא 1-2 טבליות ביום עם האוכל.

3. ויטמין D: בגיל המעבר מתחיל תהליך של דילול העצם. ויטמין D ידוע כמסייע למניעת תהליך זה.  לדברי כהן יש לאבחן על ידי בדיקת דם (בהפניית רופא) האם האישה אכן באמת סובלת ממחסור בוויטמין זה, ולהתאים את הכמות שעליה ליטול בהתאם למחסור (במקביל להנחיית האישה לצרוך מזונות העשירים בויטמין D).

4. ויטמין E: ויטמין זה ידוע כנוגד חמצון המנטרל רדיקלים חופשיים ומפחית את הנזקים שהם גורמים, בעיקר במקומות הרגישים לחמצון - כלי דם, המערכת הקרדיו-וסקולרית, העור, מערכת העצבים והמערכת ההורמונאלית. הוא מסייע בשמירה על גמישותו של העור ועל מראה צעיר, הוא מסייע בהפחתת גלי חום, תופעות של יובש בנרתיק ושינויים במצב הרוח. בנוסף, ויטמין זה מסייע לצמצם את רמת השומנים בדם ובכך מגן על המערכת הקרדי-ווסקולרית.

גלי חום, כאבי ראש ומצב רוח ירוד: סובלת מתופעות הלוואי של הפסקת המחזור החודשי? רוקחות סופר-פארם מסבירות ומייעצות איך להתמודד

5. מולטי ויטמין לנשים: מולטי ויטמין המיועד לנשים עד גיל 50, דוגמת קוואנטום לנשים של לייף, מכיל רמות גבוהות יחסית של וויטמינים ומינרלים החשובים לנשים בגיל זה כגון: ברזל, אבץ, וסידן לצד מרכיבים ייחודיים כגון: לוטאין, לויקופן, חומצה אלפא יפואית, חמוציות ותה ירוק. המינון המומלץ למולטי ויטמינים משתנה על פי ההרכב והוראות היצרן.

6. פיטוסטרולים: בגיל המעבר רמת האסטרוגן יורדת וכתוצאה חוות נשים רבות שלל תופעות, ביניהן שיעור יתר, ירידה בגמישות העור, יובש בנרתיק ועוד. במקביל, הסיכון להתקפי לב עולה. על מנת להקל ניתן לצרוך פיטוסטרולים, תרכובות צמחיות המחקות את פעולת ההורמון הנשי. פיטוסטרולים ניתן לצרוך כתוסף, או על ידי צריכת מוצרי סויה, דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון מלא), ירקות, פירות, אגוזים, שקדים ושמנים צמחיים. כאשר יש היסטוריה של סרטן השד במשפחה, מומלץ להמנע או לקחת בפיקוח רפואי.

7. ג'ינסנג אמריקאי: צמח הנחשב ברפואה הסינית לבעל השפעה מקררת שיכול לסייע להרגעה ולהרפיה של מערכות הגוף ולהרגעה במצבי אי שקט, חרדה ועצבנות. עשוי לסייע גם לנשים בגיל המעבר.

8. פמינה פרו של לייף: תערובת צמחים ייחודית המכילה קוהוש שחור, שוש קירח, דונג קוואי ומליסה רפואית. לצמחי מרפא אלו מיוחסים תכונות של סיוע בוויסות המנגנון ההורמונאלי בגוף. המינון הוא 20 טיפות, מהולות במים, 2-3 פעמים ביום.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש, בפרט לנשים בעלות היסטוריה של סרטן השד, השחלות או רחם, ולנשים הנוטלות טיפול תרופתי חלופי או סובלות מאנדומטריוזיס.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.