מה צריך כדי להצליח בדיאטה?

דיאטה אולי תסייע להרזיה, אבל כדי ליהנות גם ממאזן תזונתי תקין ולהימנע ממחסור בוויטמינים דוגמת A, D ו-B12, יש לשמור על תזונה מאוזנת לפי הכללים הבאים

מאטקינס דרך פליאו ועד הזון: שוק הדיאטות סובל בעצמו מעודף משקל של סוגי דיאטה, חלקן בריאות יותר וחלקן פחות. אם בחרתם בדיאטה מסוימת או סתם החלטתם להקפיד על אורח חיים מאוזן ובריא, כדאי שתזכרו שתפריט דל בערכים תזונתיים עלול להאט או לפגוע בהורדה במשקל, שלא לדבר על כך שעשויים להיווצר חוסרים בוויטמינים ובמינרלים בגוף.

"כאשר אנו מתחילים דיאטה או מחליטים לאכול בריא, מתקיימות גם תופעות שאנו לא בהכרח מודעים להן", מסבירה אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם.

"במחקר שנערך על ידי בית הספר למנהל עסקים וורטון באוניברסיטת פנסילבניה, נמצא כי אנשים שפצחו בדיאטה, החלו את הקניות בסופר במזונות בריאים, אבל עברו בהמשך הקנייה למדפי הבירה והחטיפים המלוחים. הסיבה: "רכשנו משהו בריא ולכן מגיע לנו גם פינוק פחות בריא". לתופעה זו ניתן השם 'אפקט הרשות'. אנחנו מרגישים שעצם ההחלטה שלנו על דיאטה או על אורח חיים בריא יותר – מספיקה, וכעת מגיע לנו להשתולל עם פינוק בדמות בורקס או עוגה טובה. מחקר זה בהחלט שופך אור חדש על כל נושא הדיאטות ומדוע בעצם במקרים רבים לא מצליחים לראות תוצאות למרות שמשלבים, כביכול, מזונות בריאים בתפריט".

מה הטיפים שלך לדיאטה בריאה?
"במקרים רבים, כאשר אנו מחליטים להיכנס למשטר קפדני של אכילה מופחתת, אנו נמנעים מארוחות מסודרות ולאו דווקא מקפידים על תזונה מאוזנת. חשוב מאוד לאכול כל כמה שעות ולתכנן מראש את התפריט היומי, כך שלא יחסר לנו דבר. ירקות ופירות הם חלק מתפריט מאוזן ובריא. אני ממליצה, בעיקר בחורף, שלא להכניס את הפירות והירקות למקרר. כאשר הם מחוץ למקרר יומיים-שלושה אנחנו מאפשרים ליותר חומרי ריסוס להתפרק, מה גם שבחורף נעים יותר לאכול פירות וירקות שאינם כה קרים.

בנוסף, בריאן וואנסינק מאוניברסיטת קורנל כבר המחיש היטב את משמעות הארגון והזמינות של המזון על החלטות האכילה שלנו", מתארת בוברוב. וואנסינק הראה כיצד בבתים בהם הייתה קערת פירות באופן קבוע על השולחן, בני הבית שקלו בממוצע 3.6 קילוגרם פחות. לעומת זאת, אנשים שהחזיקו באופן גלוי קופסאות קורנפלקס, מהסוג הצבעוני והמתוק, על השיש, שקלו בממוצע 9 קילוגרם יותר. לסביבת האכילה השפעה מאוד גדולה על החלטות האכילה שלנו במודע ושלא במודע. מהירקות ניתן להכין מרקים, קדירות ואנטיפסטי ולהרוויח מחיר קלורי נמוך.

"אני ממליצה גם על דייסת קווקר. זהו פתרון מצוין לנשנוש שקל להכין בבוקר או אחר הצהריים. ניתן לאכול את הדייסה עם חלב פרה, סויה, אורז או חלב שיבולת שועל. מחממים את החלב ומוסיפים את הקוואקר. אפשר להמתיק עם גרנולה מוכנה, חמוציות, מעט דבש או סילאן או עם פרי ומעט אגוזים. זו מנה עשירה בסיבים ובפחמימות מורכבות. היא משביעה ומייצרת תחושה נעימה. ניתן לתבל גם בקינמון, שנחשב לתבלין מחמם". 

האם ניתן לצרוך תוספי מזון בזמן הדיאטה?
"ככלל, בדיאטה מאוזנת לא אמורים להיות חוסרים בתזונה", מסבירה שירלי שטיינמץ סער, רוקחת לייף מבית סופר-פארם. "בדיאטות בזק בלתי מאוזנות ישנו סיכוי רב לחוסרים כמו למשל ויטמיני A D E K. מכיוון שויטמינים אלו ייספגו רק ביחד עם שומן, בזמן נטילתם רצוי  לאכול משהו.

"בנוסף, בדיאטות שאינן מכילות מזון מן החי אפשר להוסיף תוסף B12. ישנם גם תוספי מזון המעודדים פירוק שומן ובניית מסת שריר, למשל חומצת האמינו קרניטין וחומצת השומן cla כרום שגם מסייע באיזון רמות הסוכר, דבר המפחית את התקפי הרצון למשהו מתוק.

"קונג'אק גלוקומנן לדוגמה, הינו צמח עם אחוז גבוה של סיב תזונתי בעל יכולת ספיחת נוזלים גבוהה. במגע עם מים, הגלוקומנן מתנפח ויוצר ג'ל סמיך במערכת העיכול ותורם לשתחושת שובע לאורך זמן.

"ניתן למצוא את כל אחד מהתוספים בנפרד, למשל במוצרי סולגר, אך קיימים גם מארזים כדוגמת דיאט פורלייף המכילים את רוב המרכיבים במארז אחד".

 

*לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.