האם ניתן להפחית היעדרויות מגן הילדים?

אם גם אתם מרגישים שהילדים שלכם מבלים בבית יותר מאשר בגן הילדים, אתם לא לבד. אז מה עושים? האם יש דרך לסייע למערכת החיסונית? ואילו כללי התנהגות כדאי לאמץ כדי לנסות ולהקטין את החשיפה?

אם גם אתם מרגישים שהילדים שלכם מבלים בבית יותר מאשר בגן הילדים, אתם לא לבד. אז מה עושים? האם יש דרך לסייע למערכת החיסונית? ואילו כללי התנהגות כדאי לאמץ כדי לנסות ולהקטין את החשיפה?

נסו להיזכר מתי בפעם האחרונה הילד שלכם נשאר בבית לאחר שחלה. כנראה שזה לא קרה ממש מזמן, נכון? זו שגרת חייהם של הורים רבים ששולחים את ילדיהם הבריאים לגן, אבל נאלצים להתמודד עם הדבקות חוזרות ונשנות בגן הילדים.  

"ככלל, אצל רוב הילדים המערכת החיסונית אינה חלשה", מסביר רופא הילדים ומזכ"ל איגוד רופאי הילדים, ד"ר צחי גרוסמן. "לרוב הילדים יש מערכת חיסונית תקינה ונורמלית והתחלואה הרבה היא עדות לכך שהמערכת לומדת להתמודד עם הגורמים המזיקים השונים - נגיפים וחיידקים. 

מספר רב של ילדים במסגרת אחת כמו גן גורם להידבקויות, אך המערכת החיסונית לומדת להתגונן ובעצם מבצעת את תפקידה. התחלואה אינה מעידה על היחלשות המערכת החיסונית, להיפך, זה תפקידה והיא עושה זאת בהצלחה".

כיצד בכל זאת ניתן להפחית משמעותית את ההידבקויות?

"הדרך היחידה, הבטוחה והמוכחת מחקרית היא לחסן את הילדים בכל החיסונים. כך תוכלו להפחית כמעט לחלוטין את הסיכוי להדבקה במחלות מסוכנות כמו אדמת, שעלת, חצבת וכדומה.

הדרך השנייה להפחתת הידבקויות היא התנהלות על פי כל חוקי ההיגיינה של עובדי הגן המטפלים בילדים. רחיצת הידיים של הילדים ושל העובדים לאחר השימוש בשירותים, תמנע מחלות מעיים. יש להקפיד על הכנת מזון בצורה היגיינית. יש לדאוג לניקיון  של כל החפצים, כלי האוכל והצעצועים, שהם מקור להצטברות חיידקים, הדבקת ילדים והעברת מזהמים מילד לילד.

וכמובן, על מנת להקטין את ההדבקה יש להחזיר את הילדים לגן, רק כשהם מבריאים לחלוטין מהמחלה. זאת אומרת, במידה ולילד היה חום, יש להמתין 24 שעות מרגע ירידת החום ועד לחזרתו לגן. כנ"ל לגבי שלשולים. מחלות כמו הפה והטלפיים שעוברות דרך הרוק יש להחזיר רק בתום שלב הריור".

האם ניתן לסייע למערכת החיסונית?

אסנת בוברוב, דיאטנית לייף מבית סופר-פארם: "אכילת פירות וירקות מעשירה את התזונה בנוגדי חמצון. לא סתם הפירות בחורף עשירים יותר בוויטמין C שיכול לסייע למערכת החיסונית. גם לצמחי תבלין כמו ג'ינג'ר, קינמון וציפורן יש השפעה רבה.".

שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת בכירה בסופר-פארם: "ניתן לשקול מתן תוסף לילדים, אך יש לבדוק קודם כל האם התוסף מתאים לגיל הילד. עד גיל שנה לא מומלץ לתת לילדים תוספי תזונה. מגיל שנה ועד שלוש יש לבחון בהתאם לתוסף. התוספים שמתאימים לילדים יגיעו בדרך כלל כסירופ או כטבליות לעיסה.

כמובן שאם מדובר בטבליות לעיסה יש לוודא שהילד יודע ללעוס היטב. התוספים משלבים צמחים כמו פרופוליס ואכינצאה שמסייעים לפעילות מערכת החיסון, סמבוק שחור וטימי שכולל מיצוי שמן טימין. ניתן להוסיף בנפרד גם ויטמין C. בכל מקרה, הקפידו על קריאת ההוראות המצורפות לתוספים והתייעצו עם הרוקח".

 

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.