הקשר בין מחסור בוויטמינים לבין השמנה בקרב ילדים

שפע הסוכרים, הג'אנק פוד והשומנים המקיפים את הילדים מכל עבר גורמים לא רק להשמנת יתר ומגדילים את הסיכוי למחלות, אלא גם למחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים לגדילה. ומה הילד שלכם אכל היום בארוחת עשר ובצהרון?

עהקשר בין מחסור בוויטמינים לבין השמנה בקרב ילדים

שפע הסוכרים, הג'אנק פוד והשומנים המקיפים את הילדים מכל עבר גורמים לא רק להשמנת יתר ומגדילים את הסיכוי למחלות, אלא גם למחסור בוויטמינים ומינרלים חיוניים לגדילה. ומה הילד שלכם אכל היום בארוחת עשר ובצהרון?

עידן השפע, המזון התעשייתי ומחסור בזמן הורי לבשל לילדים אוכל מזין ובריא, גורם לתופעת השמנה בקרב ילדים ובני נוער, בעיקר בעולם המערבי.

"השמנה בקרב ילדים היא תופעה נרחבת" – כך טוענת גילי סומך, תזונאית דיאטנית קלינית המתמחה בתזונת תינוקות וילדים. "תוך 30 שנה בלבד שכיחותה בקרב ילדים ובני נוער בגילאי 2-19 עלתה פי 2-3 בארה"ב – כ-17% מילדים ובני נוער סובלים מהשמנה. בישראל הנתונים מפחידים גם הם - כ-10.5% בקרב גילאי 2-18".

 

מהם הגורמים להשמנה?

"הגנטיקה מהווה את הבסיס לכך, אך ניכר שלסביבה, ובעיקר לאורח החיים המודרני השפעה מכרעת על התפתחותה", מסבירה סומך. "הגוף האנושי מותאם מבחינה אבולוציונית למצבי חסר תזונתי, כלומר למצב בו האדם, ודאי ילד, מוציא הרבה מאוד אנרגיה ביחס למה שהוא מכניס. ועל כן, העדפות הטעם הראשוניות הן למזון עתיר שומן וסוכר".

בסביבת השפע שבה אנחנו חיים, העדפות אלו מובילות לצריכה מוגברת של פחמימות, בעיקר בעלות אינדקס גליקמי גבוה, כמו משקאות ממותקים וממתקים וכן של רמות שומן גבוהות, קרי חטיפים ופאסט פוד. מחקרים מצאו קשר ישיר בין צריכת תזונה כזו, עשירה בפחמימות פשוטות ובשומן, בעיקר רווי וטראנס להשמנה.

 

איך מטפלים?

"השמנת יתר אצל ילדים מורכבת במיוחד לנוכח המסרים המנוגדים שהילדים הללו מקבלים. מצד אחד מועבר מסר חברתי אודות חשיבותו הגבוהה של הרזון ומאידך, כל ה"בילויים והפינוקים" בחברה שלנו סובבים סביב מזון. למשל, ימי הולדת ומפגשים חברתיים או משפחתיים, שלרוב, המזון המוצע בהם מעובד, עתיר בפחמימות פשוטות ובשומנים.

על כן, הרגישות הנדרשת בטיפול בהשמנת ילדים היא עצומה וראוי שכל מי שמעורב ישים על כך דגש. מעורבות של תזונאית בטיפול היא חיונית, הן משום שילדים מצויים במצב של גדילה וחשוב שביצוע תהליך כזה לא יפגע בה, והן משום שמרבית הפרעות האכילה בגילאי הנערות מתחילות מתהליך לא מבוקר או לא מקצועי של ירידה במשקל.

הדגש המרכזי הוא אימוץ אורח חיים בריא, הכולל צריכת תזונה בריאה ומאוזנת, עשירה במזון מהצומח, צמצום שעות המסך והגברת הפעילות הגופנית. ככלל, ניתן לבצע הערכה של חסרי ויטמינים ומינרלים בצריכה התזונתית ובמידת הצורך גם בבדיקות דם. במידה והמחסור הוא תזונתי בלבד, רצוי שההשלמה תיעשה באופן תזונתי, אך במידה ומדובר על מחסור של ויטמין או מינרל בדם, ניתן לסייע לאיזונו באמצעות תוספי תזונה ובמקביל לעבוד על שינוי התפריט התזונתי של הילד".

 

שירלי שטיינמץ סער, רוקחת סופר-פארם מוסיפה: "ילדים זקוקים לוויטמינים, מינרלים ואבות מזון איכותיים על מנת ליצור מערכת שלד חזקה, מערכת הורמונלית תקינה, כדוריות דם במידה מספקת ולסייע לתהליכים מטבוליים תקינים והפקת אנרגיה.

"כאשר התזונה של הילדים מבוססת בעיקרה על ג'אנק פוד, חטיפים וממתקים במקום אוכל בריא הכולל דגנים פירות וירקות, יתכן שיהיו להם חוסרים. על מנת לבדוק האם קיים חוסר תזונתי, רצוי להתייעץ עם רופא ילדים שיכול להמליץ לערוך בדיקות דם לילדים", מדגישה שטיינמץ סער. "בהמשך, באפשרות ההורים לתת להם מולטי ויטמין כתוספת יומית. כדי להקל על מתן תוספי התזונה לילדים, ניתן למצוא כיום מולטי ויטמינים לילדים בצורות שונות כגון: שוקולדים, סוכריות גומי, סוכריות למציצה וסירופים.

"בין הפורמולות המוצעות לילדים ניתן למצוא פילונים-מולטי ויטמין של לייף, קנגאויטיס של סולגאר, צנטרום ג׳וניור, פרמאטון סירופ קידי, קינדרויטל, מולטי ויטמין של הדס ודובונים – יומי.

בנוסף, ישנם תוספים ספציפיים לילדים המגיעים בפורמולות בודדות ולא משולבות, כגון: ברזל, סידן, ויטמין C, אומגה 3 ויטמין D. כדאי תמיד להתייעץ עם רוקח ורופא לפני נטילתם".  

 

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.