לרדת במשקל ולשמור על איזון

התחלת דיאטה? עברת לתזונה טבעונית? דיאטנית לייף מציעה את המדריך המאוזן לירידה במשקל תוך שמירה על הוויטמינים והמינרלים החיוניים לגופך

לא תמיד התזונה שלנו כוללת את כל הוויטמינים והמינרלים להם גופנו זקוק, ושינויים בתזונה, בפרט בזמן דיאטה להפחתת משקל, מגדילים את הסיכון לחוסר, במיוחד אם מדובר בוויתור על סוג מזון כלשהו. התנזרות מפחמימות לדוגמא עשויה להביא לחוסר בוויטמינים מקבוצת B וסיבים תזונתיים. צמחונות או טבעונות – טרנדים של השנים האחרונות - משפיעות גם הם על מאזן הוויטמינים והמינרלים בגוף ולעתים כדאי לשקול תוספת של מולטי-ויטמין.

אז איך מוודאים שלצד המטרה של ירידה במשקל נספק לגופנו את כל מה שהוא זקוק לו? אסנת בוברוב, הדיאטנית של לייף, ריכזה עבורנו מדריך מאוזן לדיאטה.

1. שלבו ירקות ופירות:

צריכה מגוונת של ירקות ופירות היא המפתח לתזונה בריאה, וזו לא קלישאה. ככל שמקפידים על שילוב ירקות ופירות בכל ארוחה ובמגוון צבעים, הסיכון למחסור בוויטמינים ובמינרלים פוחת משמעותית.

2. אל תימנעו מקבוצות מזון:

כאשר מתנזרים מקבוצות מזון מסוימות (כמו פחמימות או שומנים) הירידה במשקל עשויה להיות מהירה יחסית לזמן מה, אולם התוצאות אינן בהכרח ארוכות טווח. כמו כן, בעת הוצאה של אבות מזון מהתפריט, עשויים להיווצר חוסרים תזונתיים משמעותיים. כך לדוגמה, הימנעות משומן עשויה להוריד משמעותית את הזמינות הביולוגית של ויטמינים A,D,K,E (הזקוקים לשומן על מנת להתמוסס), ואילו הימנעות מפחמימות עלולה לגרום למחסור בוויטמינים מקבוצת B וסיבים תזונתיים. לכן, בפרט כאשר שוקלים דיאטה שנמנעת מקבוצת מזון מסוימת, מומלץ להיות במעקב רפואי ולבצע בדיקות דם.

התחלת דיאטה? עברת לתזונה טבעונית? דיאטנית לייף מציעה את המדריך המאוזן לירידה במשקל תוך שמירה על הוויטמינים והמינרלים החיוניים לגופך

3. צמחונים וטבעונים, שימו לב לרמת ה-B12:

עבור חלק מהאנשים שבוחרים בתזונה צמחונית או טבעונית, השינוי בתזונה עשוי להיות מלווה בירידה במשקל, אך לעתים גם בחוסרים בחלבון ובוויטמינים שזמינים בכמויות גבוהות במזון מן החי. תשומת לב מיוחדת יש להקדיש לצריכה מספקת של ויטמין B12, ברזל, סידן ואבץ. מחסור ב-B12 ובברזל עלול להתבטא בעייפות, כאבי ראש, חולשה, אנמיה, ירידה במצב רוח ופגיעה בזיכרון. מחסור זה אופייני יותר לטבעונים, ומומלץ להיות במעקב

4. נשים, אתן לא מברזל: 

נשים נוטות לאכול פחות בשר מגברים, והנטייה הזו בשילוב המחזור החודשי עשויה לגרום לרמת ברזל נמוכה. לכן, נשים הפוצחות בדיאטה, בה בדרך כלל המגוון הרגיל של המזונות משתנה, צריכות להקפיד לבדוק את רמת הברזל שלהן ולהקפיד במיוחד על צריכה מגוונת של ירקות וקטניות.

5. מעקב קפדני אחרי ניתוח לקיצור קיבה:

מי שעברו ניתוח בריאטרי (שם כולל לקבוצת ניתוחים להצרת הקיבה, מעקף קיבה או תריסריון) חשופים יותר מאחרים למחסור בוויטמינים ומינרלים, כיוון שהניתוחים מפחיתים את אתרי הספיגה של הוויטמינים והמינרלים. בנוסף, התהליך כרוך בדיאטה דלה מאוד בקלוריות, שעלולה להיות דלה בוויטמינים ומינרלים. לכן, גם הם זקוקים למעקב קפדני על ידי אנשי מקצוע ולבחינת הצורך בשילוב ויטמינים ומינרלים במזונם.

לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם.