מעדיפים ירקות מבושלים? כך תשמרו על הערכים התזונתיים שלהם

איך מומלץ לבשל ירקות ופירות על מנת שלא לאבד את היתרונות שמספקים הוויטמינים אותם הם מכילים, ומתי יש לשקול שימוש בתוספי תזונה

הדרך לתזונה בריאה ומאוזנת עוברת, בין השאר, בצריכת ירקות ופירות. משחר ילדותנו סיפרו לנו כמה הם חשובים לשמירה על הבריאות, ולא בכדי - כמות ומגוון הוויטמינים והמינרלים שהם מספקים חיונית במיוחד לגוף האדם ולבריאותו.

אך גם לאופן ההכנה של הירקות והפירות יש חשיבות, ושיטות בישול שונות עלולות לפגוע בערכים התזונתיים שלהם. שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת ברשת סופר-פארם, מזכירה כי תמיד מומלץ להעדיף צריכת ירקות ופירות בצורתם הטבעית. "חשוב לגוון בין סוגי הירקות השונים, להקפיד על אכילת ירקות בחמישה צבעים ולזכור כי בכל אחד מסוגי הירקות יש משהו אחר שאנחנו צריכים לספק לגוף שלנו. כמו כן, צריך לזכור כי בפירות יש כמות סוכר גדולה ולכן לא כדאי להפריז באכילתם. כשאוכלים ירקות ופירות מומלץ לא לקלף אותם, שכן הקליפה מכילה סיבים תזונתיים חשובים".

מי שבכל זאת מעדיפים לאכול את הירקות והפירות שלא בצורתם הטבעית, כדאי שיעדיפו שיטות בישול מסוימות על פני אחרות. קטרון מסבירה כי חימום ירקות ופירות עשוי לפגוע בערכים התזונתיים שלהם. "ירקות ופירות מאבדים בדרך כלל הרבה מערכם התזונתי בבישול. לכן מומלץ להשתדל להקפיד על בישול קצר ולא לשכוח את הסיר על האש יותר מדי זמן. ככלל, אידוי הוא צורת הכנה מועדפת משמעותית על פני בישול רגיל", היא אומרת.

המלצה נוספת היא לא להשאיר את הירקות במים למשך זמן רב אחרי הבישול. "חלק מהוויטמינים מסיסים במים", מסבירה קטרון, "במהלך הבישול הם עוברים מהפרי או הירק לתבשיל וכך אנו מאבדים ערכים חיוביים ו'מבזבזים' את הוויטמינים עצמם". הוויטמינים המסיסים במים הם אלו מקבוצת B. ויטמינים מסוג A,B, E ו-K מסיסים בשמן, מוסיפה קטרון.