חמישה מזונות-על שיעזרו לך להצליח

הכירו חמישה מזונות-על עתירי ויטמינים, שיסייעו לכם לשמור על חיוניות וריכוז ביום עבודה או לימודים, וגם עשויים לחזק את המערכת החיסונית

מזונות על הם סוגים שונים של מזונות שמופקים מהטבע ומכילים כמויות גדולות של ויטמינים, נוגדי חימצון ומינרלים שונים, שהופכים אותם לבריאים במיוחד. מומלץ לשלב אותם בתפריט מאוזן, באופן קבוע ולאורך זמן. 

 

גוג'י ברי: לשמירה על חיוניות

גוג'י ברי הוא פרי קטן ומוארך המגיע בעיקר מסין, אך ניתן לגדלו ברוב חלקי הארץ בגינה הפרטית. זהו פרי מזין ביותר המכיל 19 חומצות אמינו שונות, ביניהן כל 8 חומצות האמינו החיוניות, מגוון מינרלים ויסודות שונים. טעמו הוא בין מתקתק למלוח. הגוג'י ברי עשיר בוויטמין B6, שמחסור בו עלול לגרום לעייפות כרונית. הוויטמין נמצא בנוסף גם במזונות כמו חומוס, אורז, תפוחי אדמה, עגבניות, בשר, דגים ואגוזים.

 

 

זרעי צ'יה: פצצת אומגה

זרעי הצ'יה מגיעים מדרום אמריקה, ומקורם מצמח הצ'יה. ניתן לשלב אותם בשייקים, סלטים או במטבלים שונים. הם מכילים שלל ויטמינים, ובראשם אומגה 3 ו-6, החיוניים לתפקודים שונים בגוף ומיוחסות להם סגולות של השפעה חיובית על היכולות הקוגניטיביות, על הזיכרון ועל הרוגע. ניתן למצוא אומגה 3 במזונות כגון דגי מים קרים, שמן, תרד, זרעי פשתן, אגוזי מלך ופרי האסאי. אומגה 6 נמצאת לרוב בשמנים כמו שמן תירס, שמן חמניות ושמן סויה כמו גם בביצים ובאגוזים.

 

קקאו נא: ברזל מהטבע

לא מדובר על טבליות השוקולד המעובדות והמתוקות שנחשבות חטא מתוק. אבל פולי קקאו בלתי מעובדים (שלא עברו קלייה ולא חוממו מעל 42 מעלות), שלמים או גרוסים, אבקה, חמאה ועיסת קקאו, נחשבים כמזון על. קקאו נא מכיל ברזל ומסייע לתפקוד המוח. הוא מכיל את ריכוז נוגדי החימצון הגבוה ביותר בטבע, עשיר באומגה 6 וגם בכמויות גדולות של ברזל, שמחסור בו משפיע על חיוניות וצבע העור, ועלול לגרום לעייפות, חולשה וסחרחורות. המקור הזמין והטוב ביותר לאספקת הברזל מגיע מבשר כמו הודו או בשר אדום, אבל גם מזונות מן הצומח כמו קינואה, שעועית לבנה, צימוקים ואפילו פטרוזיליה עשירים בכמות מכובדת של ברזל.

 

 

קייל: נלחם בדיכאון ומתחים

קייל, בן משפחה רחוק של הכרוב, כבש את סלטי ארצנו. הוא ידוע כמזון על בזכות שורה ארוכה של ויטמינים, נוגדי חימצון ושלל חומרים טובים שהופכים אותו לפצצת בריאות.

הקייל עשיר במיוחד בוויטמין E, נוגד חימצון רב עוצמה החיוני למערכת החיסון מסייע לזרימת דם תקינה ולהפקת אנרגיה ומקל על תופעות גיל המעבר. מזונות נוספים המכילים ויטמין E הם דגנים מלאים, קטניות (סויה ושעועית), אגוזים, שמן זית, אבוקדו וירקות ממשפחת המצליבים כגון כרוב וכרובית

 

ספירולינה: מסייעת בהרזיה ובהגנה מפני זיהומים

האו"ם הגדיר אותה כמזון העתיד ונאס"א ציידו את האסטרונאוטים שלהם בכמויות יפות ממנה: זוהי הספירולינה, אצה כחולה-ירוקה הגדלה במים – גם בישראל – וגם ניתנת להשגה כתוסף תזונה. אפשר לצרוך אותה כירק בסלט, בקוביות קפואות או מרוסקת לאבקה בשייק וביוגורט. כך או כך, ההרכב משובח: לדברי אסנת בוברוב, דיאטנית לייף, "מה שהופך את הספירולינה לאהודה כל כך, אלו התכונות המיוחסות לה, בהן "חיזוק המערכת החיסונית, פילטר של הגוף מפני זיהומים, ויסות רמות השומנים בדם, סיוע בתהליך הרזייה ועוד ועוד". כל התכונות הללו הן תוצר של ההרכב שלה, "היא מכילה 60% חלבון בממוצע, ולא סתם חלבון אלא חלבון עשיר במגוון חומצות אמיניות הנחוצות לנו, חלבון הדומה להרכבו לחלבון מהחי ולא לחלבון מהצומח, שהוא חלבון חסר", מסבירה בוברוב.

"בנוסף, יש בספירולינה חומצות שומן חיוניות, דוגמת אומגה 3 ו-DHA, ויש בה הרבה מאוד ויטמינים ומינרלים, בראשם ברזל, מגנזיום, מנגן, ויטמין C, ויטמין A וכמעט כל ויטמיני B. בספירולינה נמצא גם סידן וכמובן פחמימות, ודווקא לא מעט נתרן". מרכיבים אלו, לדברי בוברוב, הופכים את הספירולינה לאידיאלית עבור טבעונים וצמחונים, שכן היא "מהווה מקור עשיר בחלבון מלא וגם מכילה 220% מהקצובה היומית (עבור אדם בוגר) של ברזל - וזה המון".