הוויטמינים שהילד שלכם צריך

הילד חסר תיאבון? חוששים שהתזונה שלו לא מאוזנת? ייתכן שחסרים לו ויטמינים. רוקחת ודיאטנית סופר-פארם מסבירה אלו ויטמינים חיוניים לגדילה תקינה של ילדים, וכיצד אפשר לוודא שהם מקבלים מספיק מהם

כל אדם זקוק לוויטמינים – אותם חומרים אורגניים שהגוף מתקשה לייצר בעצמו, ומסייעים לו בפעילויות רבות וחיוניות כגון הפקת אנרגיה ממזון, גדילה, התפתחות ובניית כדוריות דם, סיוע בתפעול מערכת העיכול ואפילו הפחתת סיכון לחלות בסרטן. ילדים זקוקים לוויטמינים עוד יותר, כיוון שהם נמצאים בשלב ההתפתחות החשוב ביותר.

גם אם אתם שומרים על תזונה מאוזנת ובריאה, לעתים זה לא מספיק. אם שמתם לב שילדכם אינו אוכל בשמחה כבעבר ונראה פחות חיוני באופן כללי, ונשללה אפשרות של מחלה כלשהי חלילה, ייתכן שחסרים לו ויטמינים מסוימים שאינם מגיעים מהתזונה המסופקת לו. גם ילדים בעלי נטייה למחלות ויראליות או זיהומיות חוזרות, כמו גם ילדים הסובלים מאלרגיות או מאסתמה, יכולים להסתייע בוויטמינים בזמן המחלה ואחריה כדי לסייע לחזק את המערכת החיסונית.

שירלי קטרון, דיאטנית ורוקחת ברשת סופר-פארם, מציינת אילו ויטמינים חשובים במיוחד לילדים. הדרך לבדוק זאת היא באמצעות בדיקות דם, אך הדבר נעשה במקרים נדירים יחסית כשמדובר בילדים. אם הילד שלכם מסרב לאכול ירקות או פירות, או כשמדובר בילד שלא אוכל כמויות גדולות ואתם חוששים שנוצרים אצלו חוסרים, מומלץ להתייעץ עם רוקח או עם רופא ולשקול נטילת תוספי תזונה למשך מספר שבועות ולבחון אם חל שיפור.

הילד חסר תיאבון? חוששים שהתזונה שלו לא מאוזנת? ייתכן שחסרים לו ויטמינים. רוקחת ודיאטנית סופר-פארם מסבירה אלו ויטמינים חיוניים לגדילה תקינה של ילדים, וכיצד אפשר לוודא שהם מקבלים מספיק מהם

אילו ויטמינים דרושים לילדים?

  • ויטמין K: משפר את קרישת הדם ובניית כלי הדם. ויטמין זה מיוצר במערכת העיכול באמצעות חיידקי המעי. תינוקות מקבלים את הוויטמין עם לידתם בזריקה, אולם ניתן לתת את הוויטמין גם בבליעה, כמה שבועות אחרי הלידה. באופן טבעי נמצא הוויטמין גם בירקות עלים ירוקים.
     
  • ויטמין D: משפר את ספיגת הסידן ובניית רקמת העצם. מרגע הלידה ועד גיל שנה, משרד הבריאות ממליץ לתת לתינוקות ויטמין D בטיפות, במינון של 400 יחב"ל ליום. אף שהוויטמין נוצר בגוף על ידי חשיפה לשמש, מומלץ לצרוך אותו כתוסף, בעיקר עבור תינוקות. מדובר בהמלצה רשמית של משרד הבריאות.
     
  • ברזל: מסייע לשמירה על ההמוגלובין בתאי הדם האדומים. במידה והתינוק מתקשה להשלים את החסר לו בתזונה רגילה, ניתן לתת תוספת ברזל מגיל ארבעה חודשים לאחר התייעצות עם רופא. ההמלצה העדכנית כיום של משרד הבריאות היא ליטול מינון של 3 טיפות מגיל 4 חודשים ו-6 טיפות מגיל 6 חודשים ועד גיל שנה, ובכפוף לבדיקות דם תקינות שמבוצעות בגיל 9 חודשים ולהתייעצות עם רופא שעובר על תוצאותיהן. 
     
  • ויטמין A: תורם לתפקוד ולהתפתחות מערכת הראייה, העור והעיכול. הוויטמין נמצא בדרך כלל בשמן דגים, בחלבון ובירקות כתומים כגון גזר ודלעת.
     
  • ויטמין Bמשתתף בפעילות חילוף החומרים בגוף ותורם למניעת אנמיה. ניתן להשיג את הוויטמין באמצעות תזונה עשירה בחיטה מלאה, מוצרי בשר וחלב, ביצים, ירקות וקטניות.
     
  • ויטמין C: מחזק את המערכת החיסונית, נחוץ ליצירת חלבונים כגון קולגן ומסייע בספיגת מינרלים. הוויטמין נמצא בפירות הדר, בפלפל אדום ובכבד.
     
  • סידןתורם לבניית העצם והשיניים. הסידן, מינרל חשוב שמשתתף ברבים מהתהליכים המתרחשים בגוף, מצוי במוצרי חלב ובטחינה, וכן בירקות כגון ברוקולי, גזר ובמיה, בקטניות ובדגים.
     
  • אומגה 3: מסייע להתפתחות המערכת החיסונית אצל תינוקות ותורם להפחתת בעיות קשב וריכוז. חומצת שומן זו נמצאת בדגים ואצות, וכן באגוזי מלך, תרד ושמן קנולה.
     
  • מולטי-ויטמין: כל הוויטמינים שצריך באריזה ידידותית אחת. לעתים ילדיכם יכול להסתייע בנטילת תוספי תזונה רבים, ובמקרה כזה, אפשר לרכוש מולטי-ויטמין בבית המרקחת. התוספים קיימים בצורות ידידותיות לילדים כגון סוכריות ג'לי, קוביות שוקולד, סירופים או דובונים מתוקים. כשאתם בוחרים מולטי-ויטמין, שימו לב שהוא מכיל כמויות ויטמינים הקרובות לקצובה היומית המומלצת (RDA) לקבוצת הגיל של ילדכם.

למעט ויטמין D וברזל, לתוספי המזון הנזכרים לא אושרה התוויה רפואית על-ידי משרד הבריאות, התוספים אינם מתיימרים לרפא או למנוע מחלה כלשהי, ומומלץ בכל מקרה להתייעץ עם רופא בכל בעיה בריאותית לפני השימוש בהם ולשלב גם אבחון של דיאטנית, כדי לדעת כיצד ניתן להשלים את הוויטמינים הדרושים לילדכם.