הכן גופך לחורף

רגע לפני השפעת הראשונה – איזה ויטמינים, מינרלים וצמחי מרפא עשויים לסייע למערכת החיסונית?

 

החורף מביא עמו שלל מחלות – שפעת, הצטננות, גרון כואב ומחלות שונות בדרכי הנשימה, הן רק חלק מהרשימה. מזג האוויר הקר והנטייה לשהות במקומות סגורים ולעיתים לא מאווררים מספיק, מייצרים סביבה נוחה להתפשטות מחלות אלו.

חיזוק המערכת החיסונית עשוי לסייע להתמודד טוב יותר עם החורף ותסמיניו. איריס כהן מעין, רוקחת אחראית ומנהלת סניף ברשת סופר-פארם, מציינת כי לצד ההקפדה על אורח חיים בריא (תזונה מאוזנת, שינה מספקת ופעילות ספורטיבית), ניתן להשתמש בתוספי תזונה כדי לסייע למערכת החיסונית. בכל מקרה, היא מדגישה, מומלץ להתייעץ עם רופא או רוקח לפני נטילת תוספי המזון, בעיקר כאשר מדובר בחולים במחלות כרוניות ואנשים הנוטלים תרופות.

התוסף אולי המוכר מכולם כמסייע למערכת החיסונית הוא ויטמין C. "ויטמין C הוא אנטי אוקסידנט חשוב שמסייע כנגד האפקט ההרסני של הרדיקלים החופשיים ויכול לסייע בשחזור אנטי אוקסידנטים אחרים כמו ויטמין E", אומרת כהן מעין, "לכן חשוב מאד לשמור על רמה נכונה שלו בדם". לדבריה, תכונה חשובה נוספת של ויטמין C היא שהוא מעורר את מערכת החיסון לפעולה. המינון מומלץ למבוגרים לקראת החורף הוא עד 1,000 מ"ג ביום. "לאנשים הסובלים מצרבות וחומציות יתר בקיבה מומלץ לבקש מהרוקח ויטמין C לא חומצי. בכל מקרה, תמיד מומלץ לנטול אותו אחרי אוכל. כמו כן, לוויטמין C יש אפקט משתן ולכן חשוב להרבות בשתייה כשלוקחים אותו", אומרת כהן מעין.

ביניים: חומת מגן מאכינצאה וסמבוק שחור

לצד ויטמין C ישנם ויטמינים, מינרלים וצמחים נוספים המסייעים למערכת החיסונית. כזה, למשל, הוא האבץ. "אבץ הוא מינרל המסייע להתפתחות ולגדילה, וכן למערכת החיסונית. הוא מסייע לתאי הדם הלבנים להילחם בחיידקים ובווירוסים, לכן, לקראת החורף מומלץ לקחת אותו", אומרת כהן מעין. "המינון המומלץ למבוגר הוא 15-25 מ"ג ליום, ויש ליטול אותו לפני השינה ובנפרד מכל תוסף אחר", היא מוסיפה.

גם הפרופוליס נחשב כמסייע למערכת החיסונית. "הפרופוליס הוא חומר טבעי, הנאסף מכוורות דבורים ומסייע בהתמודדות עם תסמינים שנגרמים כתוצאה מווירוסים", אומרת כהן מעין. את הפרופוליס ניתן לצרוך בטבליות לבליעה, משחות לעור, שפתונים, תרסיסי פה, כדורים וסוכריות למציצה, משחת שיניים ועוד.

צמח נוסף הנחשב כמסייע למערכת החיסונית הוא אכינצאה. צמח זה מכיל מרכיבים המעלים את ספירת תאי הדם הלבנים, הלימפוציטים והמאקרופאג'ים המסייעים למערכת החיסונית בהתמודדות עם תסמיני תחלואי החורף. האכינצאה אינה מומלצת לנשים בהיריון ומניקות.

צמח נוסף הנו סמבוק שחור, שפירותיו עשירים ברכיבים פעילים נוגדי חמצון, ולכן גם הוא מסייע למערכת החיסונית. הסמבוק מעודד הזעה במצבי חום וכך יכול לסייע בהורדת חום. בנוסף, הצמח ידוע בהשפעתו המכייחת ולכן עשוי לסייע בהתמודדות עם שיעול. כמו כן הסמבוק השחור עשוי לשכך תסמינים של כאבי גרון. ניתן לצרוך אותו בסירופ או כלכסניות לעיסה. לשימוש לטווח ארוך ממליצה כהן מעין על האסטרגלוס, צמח סיני, המסייע למערכת החיסונית בהתמודדות עם תסמיני זיהומים של מערכת אף-אוזן-גרון.

כמו כן קיימים תוספי מזון המכילים תרכובות של צמחים וויטמינים העשויים לסייע בהתמודדות עם שלל תסמיני תחלואי החורף. כך למשל, ניתן להשתמש בסדרת ווינטר שילד של לייף, המבוססת על 12 צמחים ובהם טיליה, שמן אורנים, אניס, נענע, מרווה, שוש קירח, שומר, בת קורנית, קמומיל, סמבוק ותמצית דבש.

קיימים תוספי מזון נוספים כמו טטנבלוט סירופ המכיל תמציות צמחים; פרוטק המכיל אכינצאה, פרופוליס, ציפורני חתול ואסטרגלוס; פרוטק גולד המכיל פרופוליס, ציפורני חתול, ג'ינסנג, אכינצאה ותה ירוק; חיזוקית פורטה וחיזוקית גולד המכילים אכינצאה, פרופוליס, אסטרגלוס וציפורני חתול, כאשר חיזוקית גולד כוללת גם ויטמין C ותה ירוק.

*הכתוב אינו מהווה המלצה רפואית מוסמכת ואין לראות בו תחליף לייעוץ רפואי פרטני או אחר